Kręgosłup jest najważniejszym elementem naszego szkieletu i umożliwia nam prawidłowe poruszanie się. Dlatego też przez całe swoje życie powinniśmy dbać o jego prawidłową kondycję. U dzieci w wieku szkolnym często przeprowadza się badania kontrolne, które mają na celu wykrycie wszelkich wad postawy. Jednak człowiek dorosły również powinien mieć na uwadze dobrą kondycję kręgosłupa. Dzięki odpowiedniej profilaktyce można zawczasu zapobiec późniejszym dolegliwościom.

Siedzący tryb pracy nie sprzyja naszemu zdrowiu. Codzienna i do tego wielogodzinna praca przy komputerze jest dla wielu osób niemalże wyrokiem, jeśli chodzi o stan pleców. Prędzej czy później pojawią się bóle kręgosłupa. Jednak wtedy będzie już za późno. Spowolnienie, a następnie zakończenie wzrastania następuje u kobiet w wieku 21 lat, a u mężczyzn do 25 roku życia. Dlatego też uważa się, że po tym wieku nie można już za wiele zdziałać za pomocą ćwiczeń rehabilitacyjnych. Jednak nie jest to do końca prawdą.

Ćwiczenie rehabilitacyjne wzmacniają mięśnie pleców

To właśnie silne mięśnie pleców pozwalają utrzymać kręgosłup w prawidłowej pozycji, co zapobiega późniejszym problemom. Intensywne ćwiczenia rehabilitacyjne mogą przynieść największe rezultaty podczas okresu dojrzewania. Później ich skuteczność jest dużo niższa. Jednak nie należy zapominać o tym, że poprawnie wykonywane ćwiczenia wyrabiają nawyk poprawnej postawy oraz świadomość na temat ułożenia sylwetki. Dzieciom często powtarza się, żeby się nie garbiły. Natomiast w ośrodkach rehabilitacyjnych jednym z ważniejszych ćwiczeń jest kilkuminutowe stanie przed lustrem z naniesionymi liniami. W ten sposób młody człowiek uczy się jak utrzymać wyprostowaną, a zarazem zdrową sylwetkę.

Kręgosłup lubi ruch oraz odpowiedni odpoczynek

Powszechnie wiadomo, że jedną z aktywności fizycznych, które wspomagają kręgosłup jest pływanie. Oczywiście nie chodzi tutaj o pluskanie się na basenie rekreacyjnym, a pokonywanie konkretnych dystansów na torach sportowych. Podczas takiego pływania angażuje się ponad 40 mięśni, w tym między innymi: mięsień prosty i skośny brzucha, lędźwi, piramidowy, biodrowy, klatkowy większy i mniejszy, głęboki i powierzchowny grzbietu, powierzchownie, środkowe i głębokie szyi. Ich wzmocnienie ułatwia nam utrzymanie prawidłowej postawy, a naszemu kręgosłupowi pozwala to na pozostanie w wygodnej pozycji. Podobny efekt można uzyskać poprzez odpowiednie ćwiczenia na siłowni. Jednak tutaj musimy pamiętać o wcześniejszej rozgrzewce, odpowiednim dobraniu obciążenia oraz rozciągnięciu mięśni po skończonym treningu. Na początku najlepiej jest skorzystać z maszyn dedykowanych do ćwiczenia odizolowanej partii mięśni. Pierwsze dwie, a nawet trzy serie należy wykonać przy mniejszym obciążeniu, żeby najpierw opanować technikę poprawnego wykonywania ćwiczenia. Podczas zajęć rehabilitacyjnych wykonuje się serie złożone z 15 powtórzeń przy umiarkowanym obciążeniu.

Podczas odpoczynku należy zadbać o prawidłową pozycję

W miejscu pracy należy zwrócić szczególną uwagę na ergonomię. Na szczęście producenci mebli biurowych dbają o to, żeby kręgosłup pracownika biurowego był odpowiednio podtrzymany. Pamiętajcie również o tym, że Kodeks pracy przewiduje 5 minutową przerwę po każdej godzinie przepracowanej przy komputerze. Oczywiście nie musi być to od razu przerwa na kawę, bo równie dobrze może ona polegać na wykonaniu innych czynności pracowniczych. Jeżeli wiążą się one z niewielką aktywnością fizyczną, to tym lepiej dla Waszego kręgosłupa. Natomiast po pracy również nie powinniście zapominać o kondycji swoich pleców. Nigdy nie powinniście przesiadywać za długo w jednej pozycji. Natomiast podczas snu najlepiej jest leżeć na wznak, czyli potocznie na plecach. Ważny jest tutaj również odpowiedni dobór materaca. Osoby z problemami kręgosłupa preferują materace twardsze, ale muszą być one na tyle miękkie, żeby dawały komfort leżenia. Jednak zbyt miękki materac nie będzie zapewniać odpowiedniego podparcia dla pleców. Dlatego przed wyborem konkretnego modelu należy go najpierw przetestować.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZespół cieśni nadgarstka
Następny artykułWysoki cholesterol? Obniżysz go odpowiednią dietą

Trener personalny. Wyznaje zasadę: „Fitness to nie ćwiczenia, które wykonujemy, tylko stan ducha”. Nałogowo
jeżdzi na rowerze. Jest instruktorem od 6 lat.