Producenci witaminowych mieszanek nieustannie zachęcają nas do ich kupna; mocne włosy, piękne i mocne paznokcie, jędrny biust, zgrabna sylwetka itp.

Mieszanki witaminowe i mineralne oraz wyciągi roślinne mają za zadanie zapewnić nam świetny wygląd i co najważniejsze – zdrowie. Mają także uzupełniać działanie kremów i maseczek. Witaminy i minerały są niewątpliwie bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Umożliwiają syntezę kolagenu, spalanie tłuszczu, odnowę komórek oraz krążenie krwi.

Skóra, włosy czy paznokcie są odbiciem stanu naszego zdrowia. Skóra w zdrowym ciele radzi sobie z różnymi zaniedbaniami.

Szara, łuszcząca się lub tłusta, pokryta trądzikiem, mówi nie tylko o złym doborze kosmetyków ale także o niewłaściwej pielęgnacji i niedoborze witamin i mikroelementów. Podobnie łamliwe, kruche, rozdwajające się paznokcie mówią o niedoborze witamin z grupy B, o zbyt intensywnym kontakcie z detergentami lub też o stosowaniu szkodliwych lakierów do paznokci zawierających formaldehyd czy zmywaczy do paznokci ze szkodliwym acetonem. Nadmierne wypadanie, łamanie czy rozdwajanie się końcówek włosów to efekt niewłaściwej pielęgnacji, niskiej jakości lakierów, żeli, częste używanie suszarek, prostownic, lokówek, a także farb i szamponów koloryzujących.

Widząc takie kłopoty na swojej skórze, paznokciach czy włosach, sięgamy po różne specyfiki.

I rzeczywiście po pewnym czasie odczuwamy poprawę. Jednakże ciągłe łykanie witamin i minerałów nie jest do końca dla nas zdrowe. Usuwamy jedynie skutek, a nie przyczynę niedoborów. Należy pamiętać, że witaminy i mikroelementy dostarczane w tabletkach nie są tak wartościowe, jak te, które dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Dlatego tak istotna jest zdrowa dieta, bogata w naturalne składniki, jak białka, tłuszcze, naturalne węglowodany, witaminy i minerały  zawarte w owocach, warzywach. Witaminy i składniki mineralne zawarte w preparatach farmaceutycznych powinny stanowić jedynie uzupełnienie (suplement) składników przyjmowanych z dietą. Nie mogą być przyjmowane jako jedyne źródło składników odżywczych.

Preparaty witaminowe powinniśmy przyjmować po uprzedniej konsultacji z lekarzem, w następujących sytuacjach

  • W stanach niedoborów witamin i składników mineralnych.
  • W ciąży i okresie karmienia piersią.
  • U dzieci w okresie intensywnego wzrostu.
  • W chorobach prowadzących do niedożywienia.
  • W niewydolności nerek, wymagającej diety niskobiałkowej, w złym przyswajaniu pokarmów, odwodnieniu (gdy należy uzupełniać braki potasu oraz innych soli mineralnych).
  • W przeziębieniu i grypie, gdy witamina C może okazać się pomocna.
  • W diecie wegetariańskiej (nie zawierającej mięsa, mleka i jaj), w której brak witaminy B12, żelaza i wapnia.

Witaminy dzieli się na rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach

rozpuszczalne w wodzie

  • Witamina C (kwas askorbinowy)
  • Witamina B1 (tiamina)
  • Witamina B2 (ryboflawina)
  • Witamina B3 (niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy, amid kwasu nikotynowego)
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy)
  • Witamina B7 (biotyna)
  • Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, adermina)
  • Witamina B11 (kwas foliowy)
  • Witamina B12 (cyjanokobalamina)
  • Witamina P (mieszanina pochodnych flawonoidowych np. hesperydyna, rutyna)

rozpuszczalne w tłuszczach

  • Witamina A (retinol i jego pochodne)
  • Witamina D (cholekalcyferol i pochodne)
  • Witamina E (tokoferol)
  • Witamina K (fitochinon)

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułHerbata, ale bez cukru
Następny artykułAlergia

Trener personalny. Wyznaje zasadę: „Fitness to nie ćwiczenia, które wykonujemy, tylko stan ducha”. Nałogowo
jeżdzi na rowerze. Jest instruktorem od 6 lat.