To ile kilogramów przybędzie nam w czasie ciąży zależy od naszej wyjściowej wagi i tego, jak będziemy się odżywiać. Przyjmuje się, że przez 9 miesięcy trwania ciąży kobieta powinna przytyć ok. 11-16 kg.

Waga idzie w górę głównie z powodu rozwijającego się płodu:

  • waga noworodka to ok. 3-4 kg,
  • łożysko 0,5 -1 kg,
  • macica to 1 kg,
  • płyn owodniowy to 1-2 kg,
  • krew i inne płyny ustrojowe to 3 kg,
  • piersi to ok. 2 kg.

W pierwszym trymestrze kobieta powinna przytyć ok. 1,3-2,7 kg, w drugim i trzecim ok. 1-1,8 kg miesięcznie czyli 6-10, 8 kg. Przyrost masy ciała w ciąży zależny jest od wagi wyjściowej kobiety, jeśli ma niedowagę, to w ciąży może przytyć nawet ok. 18 kg. Dla kobiet z nadwagą zalecany przyrost masy ciała ok. 7-11 kg.

Aby ustalić ile dokładnie powinniśmy przytyć w ciąży najpierw należy obliczyć swój wskaźnik BMI (Body Mass Index):

  • BMI = masa [kg]/ wzrost podniesiony do kwadratu [m]
  • BMI poniżej 19 – niedowaga, zalecany przyrost masy ciała w ciąży 13-16 kg,
  • BMI 19-25 – prawidłowa masa ciała, zalecany przyrost masy ciała w ciąży 11-13 kg,
  • BMI powyżej 25 – nadwaga, zalecany przyrost masy ciała w ciąży 10-11 kg,
  • BMI powyżej 30 – otyłość, zalecany przyrost masy ciała w ciąży 7-10 kg.

W czasie ciąży pod żadnym pozorem nie wolno stosować jakichkolwiek diet odchudzających. Przybieranie na wadze jest procesem naturalnym. Głodzenie się może zaszkodzić zdrowiu dziecka!  Nie powinno się także objadać, jeść w myśl zasady „za dwoje”, lecz „dla dwojga”. Wagę kontroluje lekarz podczas każdorazowej wizyty. Dodatkowo kobieta powinna kontrolować wagę sama, ważąc się w domu, raz w tygodniu – jest w stanie zauważyć wszelkie nieprawidłowości (za wolny lub za szybki przyrost wagi).

[vlikebox]

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWODA – życiodajne źródło
Następny artykułPiękna opalenizna bez oparzeń i problemów

Trener personalny. Wyznaje zasadę: „Fitness to nie ćwiczenia, które wykonujemy, tylko stan ducha”. Nałogowo
jeżdzi na rowerze. Jest instruktorem od 6 lat.