Czy witaminy mogą być szkodliwe

Reklama

Nie od dziś wiadomo, że witaminy są niezbędne nam do życia. Niestety nasz organizm nie potrafi ich sam wytwarzać, dlatego tak ważna jest codzienna dieta bogata w witaminy i związki mineralne.

Jedząc pokarmy dostarczamy organizmowi niezbędnych witamin i mikroelementów. Jednakże obecnie jesteśmy coraz bardziej zabiegani, jemy w pośpiechu, nierzadko gotowe przetworzone produkty, przez co wielu z nas cierpi na niedobory witamin. Są one na tyle niebezpieczne, że pogarszają nie tylko stan naszego samopoczucia ale też zdrowia! Dlatego sięgamy po coraz to nowe specyfiki, którymi bombardują nas media. Czy w radio, telewizji czy w internecie co rusz natrafić można na reklamy witaminowych suplementów diety. Leczymy się sami, kupując witaminowe specyfiki na własną rękę.

Trzeba uważać zwłaszcza z długotrwałym przyjmowaniem suplementów diety, gdyż mogą nam nie pomóc, a wręcz zaszkodzić.

O przedawkowanie witamin nie trudno. A skutki mogą być bardzo groźne dla zdrowia. Stosowanie preparatów witaminowych powinno być konsultowane ze specjalistą. Podczas zażywania witamin trzeba wziąć pod uwagę, że w pokarmach, które spożywamy też znajdują się witaminy i minerały. Aby nie dopuścić do przedawkowania musimy kalkulować spożycie witamin i ściśle przestrzegać zaleceń na ulotce.

WITAMINY

Witamina A – Dzienna dawka to 2,5 mg. Spożycie powyżej 8 mg dziennie może spowodować uszkodzenie wątroby, migreny, bóle stawów, zaburzenia widzenia, wady wrodzone u dzieci matek z hiperwitaminozą oraz utratę włosów.

Beta-karoten – dzienna dawka to 2,4 mg. Nadmiar powoduje żółknięcie skóry.

Witamina B1

Dzienna dawka to 1,6 mg. Przedawkowanie powoduje nudności, zmęczenie, zawroty głowy, osłabienie, zaburzenia rytmu serca, reakcje alergiczne oraz obrzęk krtani.

Witamina B2

Dzienna dawka to 1,5 mg. Przedawkowanie powoduje nudności i wymioty.

Witamina B3 (kwas nikotynowy/niacyna)

Dzienna dawka to 6,6 mg. Przedawkowanie grozi zaczerwieniem i świądem skóry, niestrawnością, niewydolnością wątroby, szumem w uszach, obciąża krążenie krwi.

Witamina B6

Dzienna dawka 2 mg. Spożycie powyżej 1 g dziennie wywołuje zanik czucia, trudności w poruszaniu się, drętwienie kończyn.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Dzienna dawka to 0,3 mg (okresie ciąży 0,4 mg) Spożycie powyżej 15 mg dziennie grozi bezsennością, rozdrażnieniem i drgawkami.

Witamina B12

Dzienna dawka to 2 µg. Przedawkowanie grozi uczuleniami.

Witamina C

Dzienna dawka to 60 mg. Spożycie powyżej 10g dziennie grozi biegunką, wysypką skórną, bezsennością oraz sprzyja tworzeniu się kamieni żółciowych.

Witamina D

Dzienna dawka to 8 µg. Przedawkowanie (powyżej 0,5 mg) grozi deformacją kości, zakłóca pracę mięśni z powodu odkładającego się wapnia, powoduje nudności, zaparcia, brak apetytu, bóle głowy, częste oddawanie moczu i opóźnienie umysłowe.

Witamina E

Dzienna dawka to 12 mg. Przedawkowanie grozi zaburzeniami trawienia, bólami głowy i mięsni oraz zaburzenia płodu u kobiet ciężarnych.

Witamina K

Dzienna dawka to 1 mg. Przedawkowanie grozi wydłużeniem czasu krzepnięcia krwi, nadmierną potliwością, uczuciem gorąca, u niemowląt – żółtaczką i uszkodzeniami mózgu.

Jeżeli podoba Ci sie nasz artykuł udostępnij go dalej lub polub naszą stronę, Dziękujemy !

Udostępnij ten artykuł

MINERAŁY

Wapń

Dzienna dawka to ok. 1 g. Przedawkowanie powoduje zaparcia, niewydolność nerek, zatory oraz kołatanie serca.

Magnez

Dzienna dawka to 350 mg. Przedawkowanie powoduje biegunkę osłabia mięsnie.

Miedź

dzienna dawka to 3mg. Przedawkowanie powoduje uszkodzenie wątroby, nerek i mózgu (choroba Wilsona).

Jod

Dzienna dawka to 150 mg. Przedawkowanie powoduje duszności, nadmierną potliwość, nadpobudliwość – nadczynność tarczycy (choroba Gravesa- Basedowa), trądzik jodowy.

Fluor

Dzienna dawka to 4 mg. Przedawkowanie grozi nadmiernym ślinieniem, wymiotami, biegunką, nudnościami, odwapnieniem kości, niedoczynnością tarczycy, alergią, fluorozą zębów.

Fosfor

Dzienna dawka to 800mg. Przedawkowanie grozi kamicą nerkową, zaburzeniami pracy serca, drgawkami, odkładaniem wapnia w sercu i naczyniach krwionośnych.

Żelazo

Dzienna dawka to 18 mg. Przedawkowanie powoduje nadmierne zmęczenie, obniżenie libido, zaparcia, bóle stawów, dolegliwości żołądkowo-jelitowe, zaburzenie rytmu serca, szybsze starzenie się (szarobrązowy koloryt skóry).

Selen

Dzienna dawka to 50-100µg. Przedawkowanie powoduje nudności, wymioty, nadciśnienie tętnicze, arteriosklerozę, wypadanie włosów, uszkodzenia skóry i paznokci.

Cynk

Dzienna dawka to ok. 12 µg. Przedawkowanie (ponad 300 mg) grozi nudnościami, wymiotami, bólami głowy, bezsennością, biegunką i drżeniem rąk.

Potas

Dzienna dawka to 4 mg. Przedawkowanie grozi skurczem mięśni, zatrzymaniem pracy serca oraz mrowieniem ust i języka.

Sód

Dzienna dawka to 3 g. Przedawkowanie powoduje nadciśnienie, choroby serca i nerek oraz bóle głowy.

Chrom

Dzienna dawka 200 µg. Przedawkowanie (długoletni kontakt z kwasami i solami chromu) grozi reakcjami alergicznymi skóry (owrzodzenia, egzemy).

Kobalt

Dzienna dawka to 8 mg. Przedawkowanie może prowadzić do uszkodzenia organów wewnętrznych, w tym zatrzymania akcji serca.

Komentarze

comments

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak nauczyć się dobrze robić zakupy
Następny artykułNajbardziej popularne mity na temat zdrowia
Od wielu lat pracuje jako dietetyk i doradca żywieniowy. Jest zwolenniczką jedzenia wszystkiego, na co pozwala nam organizm. Zamiłowanie do sportu i aktywności fizycznej skłoniło mnie do głębszego zapoznania się z wpływem spożywanych posiłków na organizm ludzki.